Alla bilder är tagna av mig om inte annat uppges ©Emmas Utsikt

torsdag 27 januari 2011

Samtal om en ytterdörr

23 november beställde vi ny ytterdörr från Smartclub. Fick senare besked att den skulle vara hos Schenker den 21 januari och att jag borde ringa och tjata lite på dem om utkörning, då Schenker visst inte prioriterar privatkunder. Följande samtal ägde rum igår.

JAG: Hej, jag heter det och det och väntar på en ytterdörr från Smartclub...osv...
TLF 1: Har du något nummer?
JAG: Nej, men enligt info från butiken osv....
TLF 1: Ok då ska vi se.... *letar i datorn* nej ingen vid det namnet i vår dator överhuvudtaget, du måste ringa butiken igen. 
JAG: Ok, tack så länge.

TLF 2: Smartclub kundeservice.
JAG: Hej, jag heter det och det och väntar på en ytterdörr osv
TLF 2: Jag sätter dig över till avdelningen.
*väntar*
TLF 2: Nei, ikke noe svar. La meg se om jeg kan finne ut av det. Hva hette du - Emilie Lindrud?
JAG: Jag heter Emma ....

Tlf 2 letar och finner att dörren blev sänt den 12/1, dvs nio dagar innan förväntat. Får ett lååååååååååångt kollinr.


Ringer tillbaka till Schenker.

JAG: Hej igen, nå har jeg snakket med butikken og... bla bla, här är kollinummer.
TLF 1: Repeterar numret. Ja, her er du jo. så rart, vi pleier å sende ut melding når varen kommet til oss for å avtale levering. Du skal snakke med Hentelagret, her har du nummeret dit, jeg prøver å sette deg over, ikke alltid de svarer.

TLF 3: Hallå?
JAG: Hej, jag heter det och det och väntar på en ytterdörr osv, kollinummer osv...
TLF 3: Repeterar kollinummer...Ok, då skal vi se.... ja her er du, du den er på et annet lager, for tunge ting. Jeg skal sette deg over.

TLF 4: Hei, du snakker med...
JAG: Hej, jag heter det och det och väntar på en ytterdörr osv, blev satt över till dig, kollinummer osv...
TLF 4: Repeterar kollinumret...Ok, vent litt.. jeg er under opplæring, hva er det for noe, et kjøleskap?
JAG: Nei, som jag sa: en YTTERDÖRR
TLF 4: Nei, den er ikke her, den er på Kjørekontoret, jeg skal sette deg over.

Klick, klick, bip, bip....biiiiiiiiip...klick ...och ut i rymden hamnade jag.

Ringer tillbaka till TLF 3, förklarar vad som skedde och att jag visst skulle till Kjørekontoret.
TLF 3: Oj da, jeg setter deg over.


TLF 5: Kjørekontoret, du snakker med ....
JAG: Hej, jag heter det och det och väntar på en ytterdörr osv, blev satt över till dig, kollinummer osv...
TLF 5: Repeterar kollinumret. *JA, DET STÄMMER* skriker jag inombords. 
JAG: Du dere har hatt døren i to uker nå, trenger dere den lenger?
TLF 5: Skrattar, nei du skal få den, men jeg må lete litt her. Hvor bor du?
Jag uppger postnummer. Jag hör i bakgrunden. "Noen som vet noe om en ytterdør som skal til område .... vi har hatt den i to uker?"
Någon svarar att det kan inte stämma.
TLF 5: Er det riktig postnummer? 
JAG: Jo det stämmer det! 
TLF 5: Du jeg setter deg over til han som kjører i ditt område.
JAG: ????

TLF 6: Hallå?
JAG: Hej, jag heter det och det och väntar på en ytterdörr osv, blev satt över till dig, kollinummer osv...
TLF 6: Repeterar kollinummer. (som jag nu kan utantill trots att det runt 15 siffror) Ok her har jeg deg. Vil du ha den i morgen?
Imorgon?! tänker jag.. De har haft en i två veckor på ett lager, utan att höra av sig, så kan jag få den IMORGON?

Då det visar sig att jag måste sitta hemma och vänta hela dagen blir vi eniga om att fredag passar bättre och att chauffören måste ringa mig innan, så jag inte är på dagis eller ute med hunden. Det visar sig också att de hade inte något registrerat mobilnummer på mig och det tycker jag var lite konstigt...

JAG: Men du, jag kan inte bära 64 kilo alltså, bara så det är sagt.
TLF 6: Jamen hva gjør vi da? Vi leverer kun til dør, ikke inn. Hvordan bor du, i blokk?
JAG: Nej, i hus och detta är ju en YTTERDÖRR ni kommer med, så ni kan bara sätta den bakom huset.
TLF 6: Kommer man til da?
JAG: Ja, det är inget problem.
TLF 6: Ja, fordi vi kommer med trailer og jakkepall (eller vad det heter)
JAG: (så trevligt jag bara kan) Du, vi har fått levererat både soffor och kylskåp hit. DET ÄR INGET PROBLEM, varken för lastbil eller lift.
TLF 6: OK, så bra da.
JAG: Ja. Tack så länge, ha det!

Snacka om ineffektivt företag.


Nu får vi se om chauffören ringer först. Jag kan ge mig tusan på att han ringer när han är framme. Det händer väldigt ofta... men det ska bli skönt med ny fin ytterdörr och slippa golvdraget. Nu ska jag bara hitta en snickare, hihi..

Bilderna visar husets salt- och peppargeishor från Alessi. Det finns en kung också, men i dessa moderna tider kör vi ett tjejpar. De har adopterat en liten kaninunge som tar hand om tandpetarna. De poppar upp när man drar i öronen. Färgstarkt och festligt... som gör en glad!


Emma

10 kommentarer:

Forever Love sa...

Olalalalala, tror jeg hadde mistet tålmodigheten i tlf nr 2:)
Håper den kommer i morgen da!

Klem Tonje

a piece of happiness sa...

Å du hade ett stort tålamod. Hoppas på att få se den fina dörren ;)

LiseLotte

Godastunder-tokigaidéer sa...

Oj ja där hade mitt tålamog tytigt för länge sedan, det är helt otroligt att det fungerar på det viset. Man blir hel tokig...

Håller tummen att den kommer i moreogn och att han ringer innan, annars säg att han får f.. vänta tills du kommer.


Kram Anna

Bonnfrua sa...

Oh vad bra du beskriver eländet att fastna i telefon-karusellerna!

Nilla Q sa...

Oj, oj, oj, jag hade blivit helt GALEN! Stackars den människa jag hade blivit kopllat till vid det tredje samtalet... Du har en ängels tålamod, du!

Men det blir säkert jättebra med en ny ytterdörr. Vi satte in en ny i höstas och det blev mycket mindre drag. Perfekt när vintern blev så kall!

kram pernilla

Vitt hus med svarta knutar sa...

Hej du kvinna med ett tålamod som är beundransvärt!!! Kan inte låta bli att jämföra ditt samtal och hur du blir kopplad till olika avdelningar med denna lilla film: http://www.youtube.com/watch?v=_iIsGMmnLbE

Kopiera länken och klistra in i adressfältet.

Ha en underbar fortsättning på dagen!
Kram,
Regina

Mejrams! sa...

Puh, jag hade nog gett upp för länge sedan, vilket tålamod men det är klart, du vill ju ha dörren. Hoppas allt blir bra med dörren till slut./Kram Merja

Et hus i en hage sa...

He he he... Ja er det ikke typisk! Synes du var veldig høflig etter så mye frem og tilbake!!
Jeg hadde nok "eksplodert" på ett tidligere tidspunkt;)..
Gleder meg til å se resultatet da:)!
Ha en fin fin kveld!
Klem Tone-C

Mys och hemtrevnad sa...

ja jag känner igen detta eller så är man nr 87 i kö och förväntad tid innan svar är 54 min...man kan bli galen för mindre...tur du är tålmodig! Kramis semlan

färgtrappan sa...

Ha ha, var tvungen med en liten kommentar här också.
Visst är de helt "underbara" dessa samtal? Man upphör aldrig att förvånas...
Och din blandning av norska o svenska är bara för härlig!! Det är alltid lika kul att läsa dina inlägg.

Å så glada bilder också! :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails