Alla bilder är tagna av mig om inte annat uppges ©Emmas Utsikt

onsdag 13 april 2011

Tomat och olivsallad?


Pelargonerna fick gå i graven på komposthögen, men allt har inte dött i vinter. Ett enda blad hängde sig tappert fast i olivträdet och det såg tämligen risigt ut när det fick komma upp ur källaren. Efter två omgångar med citrusnäring såg jag hur det plötsligt kommit nya skott. Tjoho! Tror jag stod och glodde på grenarna i tio minuter. Jag verkligen älskar att se när det gror och växer.


Annat som växer är mina gurkor, tomater och luktärt. Det är första gången jag använder mig av de här sålådorna, root trainers, men so far - so good. 


Hur mina små spiror ska överleva när vi drar på semester vet inte jag, men det går som det går. Har inga grannar som jag har lust att be om hjälp. Om alla tomatplanterna överlever blir det många tomater i sommar. Den saken är klar...



Emma

30 kommentarer:

Lauras gård sa...

Oj, vad mycket du har sått! Jag försöker köpa frön som man kan direktså. Det tycker jag är smidigt. Men lite tomatplanter har jag satt här inne. Jag tycker du ska ta med plantorna på semestern :-) Kram Stina

a piece of happiness sa...

Men har du inte någon alls som du kan lämna till. Låter ju inte klokt om de skulle torka ut. LiseLotte

EvaB sa...

Grattis till alla de nya bladknopparna! Visst är det underbart att se sådant! Jag förstår dig med vattning o semester. Jag försöker planera mina planteringar efter när semesterresan infaller, men rör det sig om juli vill man ju ha full fart i krukorna då! Ska du söderut får du lämpa av lite krukor här i Halland!

Inger-Lise sa...

Så søte skudd på oliventreet ditt. Nytt liv, det er vakkert det!! :)
Og jammen meg som det vokser og gror i såkassen din også. Jeg har ikke fått sådd enda, og nå skal jeg vente til vi er hjemme fra påskeferie. Når jeg ser de fine bildene dine kjenner jeg at jeg gleder meg veldig til hjemmedyrkede grønnsaker i sommer! :)

Vita rosor och förgätmigej sa...

Visst blir man glaaad när man ser att det finns liv! Ställ så många växter du bara kan på diskbänken och så har du en duk under dem som hänger ner i diskbalja som är fylld med vatten. (Inga fat under då såklart...) Vattnet sugs upp av duken (handduk el liknande) så växterna får en jämn bevattning underifrån. Räcker i alla fall ett tag... Lycka till!

Kram/ Anna

Nilla Q sa...

Oj, vad det växer hos dig! Själv har jag inte orkat få ner ett enda frö i jorden...

Och ditt olivträd - helt fantastiskt!!

Kram Pernilla

Godastunder-tokigaidéer sa...

Här vad det massor sv sådd, jisses vad du ska odla. Hoppas det löser sig när du är borta.

Ha en go resa
Kram Anna

Maria sa...

Tack för din kommentar hos mig. Vad härligt att du kommer med idéer och förslag!! Det är precis det här jag tycker är så bra med bloggar; att man kan få nya infallsvinklar och åsikter, det hjälper till jättemycket!!

Handgjorda drömmar sa...

Hej Emma!
Här växer det så det knakar! Det är verkligen något visst med att få se det gro från fröet :)
Önskar dig en bra vecka!
Kram Marie

Elsa och Helena sa...

GLAD PÅSK Emma! KRAM Helena

Mycket annat & lite betong sa...

Kul att olivträdet lever och att du fått så många småplantor av det du sått. Kruxet är ju att det ibland just blir så många. Men man vet ju inte hur många frön som tänker gro.

Hoppas de överlever er semester.

Glad påsk från Agneta

Mamsens hus sa...

Som det gror og vokser hos deg, ønsker deg en fin påskekveld. :)

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vad roligt att ditt Olivträd har klarat sig! Å så många tomatplantor. Jag fick ett enda tomatfrö att gro, men sen dog det när jag skolade om plantan:-(

Jag får väl ta och köpa ett par plantor när det blir så dags.

Ha det så fint!
Kram,
Regina

Hanna sa...

Ha en jätte trevlig helg!
Kram
Hanna

Cathrin sa...

Vilka härligt hoppingivande bilder du visar. Känner precis som du - det är helt förunderligt när det växer och gror. Framförallt när det är de mest otroliga ställen (som nästan "döda pinnar").

Håller tummarna för att det går bra för plantorna - tomater är ju så gott.

Kram
Cathrin

EvaB sa...

Hoppas det är bra med er alla, såväl barn som pelargoner!Och Nationaldag har ni firat!
Majkram,
Eva

Två systrar sa...

gud så kul bild på olivträdet! :-)
De dör inte så lätt som man tror, vilken näring hade du? Kram C

No.15 sa...

Hej! Tog en titt här hos dig.Önskar dig en fin Lördag!
Marie

No.15 sa...

Tog en titt här hos dig! Ha en fin Lördag!
//Marie

Skolelyst sa...

Så gøy for barn å få følge med når blomster og planter vokser.
Håper du finner noen som kan vanne for deg.
Hilsen Benedicte

Et hus i en hage sa...

Hallo!
Håper det går bra med deg og dine!! Jeg ser det er lenge siden du har vært på blogg..
Da blir man jo litt bekymret.. Jeg hadde selv en laaang pause, men nå er jeg tilbake:)! Så jeg håper du snart er her igjen:)!!
Håper du har en fin fin tid til du er tilbake!!
Klem Tone-C

Et hus i en hage sa...

Hallo! Håper alt står bra til med deg og dine!! Er stadig innom å ser etter om du har vært her, uten at jeg har fått det med meg men det er stille... Hadde en blogg pause jeg også, men nå er jeg i farta igjen..
Håper å høre fra deg snart!
Klem fra Tone-C

Två systrar sa...

Hallå Emma!

Hoppas allt är fint i Oslo! Vilka odlingar du har! :-) Om du har facebook leta upp gruppen Vi som aldrig missar ett enda avsnitt av En andra chans, mitt program som börjar 11 Augusti med Anne Lundberg!Så får du se mig live ;-) Bjud gärna in alla dina vänner också. Det är ett fint program!
Kramar Charlotte

Et hus i en hage sa...

Hallo! Jeg er stadig innom for å se om det er livstegn fra deg.. Håper alt er bra med deg og familien!!
Ha en fortsatt fin sommer hvis jeg ikke "hører" fra deg:))
Klem Tone-C

Violetta sa...

Hallo gumman! Håper ikke du har forsvunnet for godt, men at du kun har en lang god sommerferie fra bloggen.
Kos deg med dine, så sees vi forhåpentligvis igjen snart!
Sommerklem fra Violetta...som savner deg og dine fine innlegg :)

Margrethes hus og hage sa...

Åh, det er så koselig å se at kjære planter klarer seg, til tross for at de ser pjusk ut! Herlig med oliventreet ditt som skyter friske skudd :)

Er innom for å ønske deg en fin sommer. Håper alt er bra med deg.

Hilsen Margrethe

A House With A View sa...

Saknar dina inlägg! Hoppas snart få se dig på bloggen igen!!

kraaaaaaaaaaaaaam aka

Två systrar sa...

hej igen =) Jo jag tänkte på en sak,Du som brukar titta in hos oss, du får gärna dela mitt sensate inlägg på din blogg så att ingen missar det fina program som startar snart! Där du ju får se mig live hihi, det vore gulligt! Det är en jättefint, glädjefullt men gripande serie! Kramar i massor

A House With A View sa...

Hej Emma! Undrar vart du tagit vägen! Saknar dig! Men förmodligen har du annat betydligt viktigare för dig än att blogga, förstår dig där :) Rätt val!!!

Stööörsta kraaaaaaaamen aka

Linda- Vildros och kaprifol sa...

Hej Emma!

Hoppas allt är bra med dig och familjen. Saknar dig här i bloggvärlden....

Önskar dig ett Gott Nytt År!
Kramar Linda

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails