Alla bilder är tagna av mig om inte annat uppges ©Emmas Utsikt

tisdag 11 januari 2011

Himmelsk saffranskaka


Har du saffran liggande i skåpet men trött på lussekatter? Baka den här, farligt god!

HIMMELSK SAFFRANSKAKA
200 g smör
2 ägg
3 dl socker
1 påse saffran
2 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl
1,5 dl mjölk

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret. Vispa ägg och socker. Blanda saffran, bakpulver och mjöl, rör ned i smeten. Blanda mjölken med det smälta smöret och rör ned det.
Grädda kakan i runt 30-40 min på nedersta falsen i en vid form, 24 cm i diameter. Kakan häver mycket så det är bra om formen inte är för låg.

GOOOOOOOTT.....uffa uffa....


Emma

12 kommentarer:

Nilla Q sa...

Åh, jag som ääälskar saffran! Men försöker låta bli att baka (och fika) för mycket....

Men till helgen, DÅ..! Underbar bild också!:-)

Kram Pernilla

Violetta sa...

Herlig farge på kaka di, og så ser den deilig saftig ut også! På dette fatet ble den dessuten helsvensk! :)

a piece of happiness sa...

Man blir riktigt sugen bara genom att titta på bilden.
Kram LiseLotte

Catherine sa...

Looks good, thank you for the recipe!

Mycket annat & lite betong sa...

Jag som nästan aldrig bakar har faktiskt gjort saffranskakan tidigare! Den blev mycket uppskattad.

Vilken tur du hade med täckena!

Ha en trevlig kväll!
Agneta

färgtrappan sa...

Jaha, nähä, nån saffran har jag ju inte längre hemma som ligger i ngt skafferi o skräpar, den åkte ner i en fisksoppa i förra veckan (mumma för den!)
Inte ens i plånboken har jag ngn ynka liten saffranspåse. Men det finns ju i affären ju, för den här kakan vill jag smaka, mums för den med!

AnnaHelena sa...

Det såg verkligen gott ut på bilden. Men jag kanske inte borde "uffa uffa" mer efter alla helgernas frossande... :)

Hanna sa...

ser jätte god ut.
Ha en bra fredag.
Kram
Hanna

Nilla Q sa...

Hej Emma!

Fredagskväll och jag bakar din kaka! Smeten var väldigt god...

Ha en skön kväll!

kram Pernilla

Mina dagar sa...

Jag ser riktigt hur GOD den är!
Tusen tack för receptet!
Kram

Anette Willemine sa...

Deilig, deilig, men farlig, farlig! Den ser jo nydelig ut!

For et varp du gjorde med dynene!!! Wow!

Ha en fiiin kveld!

Klem,
Anette Willemine

Et hus i en hage sa...

Nam nam... Godt nytt år! Har vært dårlig på blogging i det siste, men nå håper jeg at jeg er i gang igjen;)
Ha en fin fin dag:)!
Klem Tone-C

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails