Alla bilder är tagna av mig om inte annat uppges ©Emmas Utsikt

torsdag 10 december 2009

And now for something completely different

För mer än 2000 år sedan gick Maria i dessa tider höggravid till Bethlehem för att skattskriva sig. Det kan inte ha varit trevligt att sitta på en åsna och leta efter ett rum. Nu slänger man sig i bilen och trampar gasen i botten till sjukhuset. Borde väl heta vårdhus egentligen, man är väl inte sjuk, bara för att man föder barn? Nåja...hihi


Här kommer ett tips för alla andra höggravida. När jag var runt åtta månader på väg med Lilleman gjorde jag en gipsavstöpning av magen. Jag ångrar att jag inte gjorde en med Lillemor också. Det är busenkelt och ett annorlunda minne av en speciell tid i livet.


Köp gipsrullar på apoteket. Sätt dig behagligt, lite tillbakalutat mot stora kuddar eller en sacosäck. Ta en handduk bakom dig, för det blir kladdigt. Så måste du ha en hjälpare, pappa kanske?


Smörj in mage och bröst med olja, vanlig matolja går fint. Extra noga ner mot skötet så gipsen inte fastnar i håret. Så lägger hjälparen fuktiga gipsstripor över hela härligheten, 2-3 lager, försök att få det slätt och fint.


Efter ungefär en halvtimme är det torrt och hjälparen kan försiktigt lyfta bort avstöpningen. Lite magrörelser och djupa andetag av mor hjälper också. Har man lust kan man ju spraya magen i färg. Vad med en guldmage?


20 kommentarer:

Fånga dagen sa...

Den varianten hade man inte sett innan, vad häftigt.
Kram Lena

Gnistrande snö sa...

Åh vilken häftig idé! Ett par sådana hade varit kul att ha kvar som minne..
Roligt och tänkvärt med jämförelsen mellan vår tid och Marias tid :-)

Ha det så gott!

Kram
Katarina

Mine Blomster sa...

Utrolig morsomt å ha siden når barne forstår at det var akkurat det barnet som lå inni magen da en tok støpen.... Ungene mine hadde syntes det hadde vært utrolig gøy!!!
En fin ide å sende videre...
Ha en fin dag!!
Hilsner fra Birgitte

sylvia sa...

så stilig det var,
skal sende den vidre til de med gravide mager.
klem fra sylvia

HønePøne sa...

For et nydelig minne! :) Jeg har ikke planer om flere barn, men skulle gjerne hatt en slik avstøpning.
Ha en fortsatt fin kveld!
Madeleine

Det vita dårhuset sa...

***Asgarv***

Det kan jag tala om för dig Emma. Att hade jag gjort en avgjutning sittandes hade brösten hamnat på magen! *fniss*

Dom hade absolut INTE setat där dina gör........;-)

Och fotobok ja... Sambon är ett läsfreak och köpte en bok av en expert men det hjälper tusan inte. Och JAAAG har iiinte tålamod att sitta och läsa! Vill gärna att någon ska visa mig =-/

Ha det gott tutt fia ;-) Kram Erika

Ocean showroom sa...

Härliga minnen! Skulle gärna haft ett par sådana magar. Kan tänka mig att barnen skulle tycka att det var skoj! Själv sitter jag med feber och halsbetennelse (heter det halsfluss) och tycker synd om mig själv! Ha en fin kväll! kram alexandra

Forever Love sa...

Hei!

Nydelig blogg og et fantastisk tips jeg skal bruke neste gang:)

Ha en fin kveld!

Tonje♥

Godastunder-tokigaidéer sa...

Super fint och vacker. Hade jag sett det innan hade jag absolut gjort som du, jättefint. Jag har två pojkar 14 och 16 så tiden är absolut förbi.
Tack för alla fina tips på din blog.

Kram Anna

VITA NYANSER sa...

Så läckert!!! Ja visst är det lite så med Lucia, ljus och långt hår. I vår klass har vi lottat ut Lucian, det kändes mest rättvist. I vår stad har vi en mörk Lucia, hon är adopterad och jättefin. I vår grannstad är det oxå en mörk Lucia, så det finns hopp om att det håller på att det gamla håller på att försvinna, Lucia är ju mörk från början.

Ha en skön kväll!
Kram L-L

Linda- Vildros och kaprifol sa...

Jag gjorde tyvärr inte det med mina små gullungar i magen!

Ångrar det såå idag, för det är ju kul att ha som minne...

Jättefin mage du hade! *fniss*

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilken jättehäftig idé, verkligen ett minne för livet om livet!!
Tack för dina goa kommentarer på min blogg!
Kram

Lauras gård sa...

Vilket fint minne av din gravida mage! Ja, magen är väl aldrig så vacker som då man har en barn i den... Kram Stina

Inger-Lise sa...

Jeg angrer noen ganger litt på at jeg ikke gjorde sånn da jeg var høygravid. Når jeg ser på bilder med magen så kan jeg nesten ikke tro hvor stoooor mage jeg hadde. Da hadde det vært gøy å ha en "kopi"! :-)
Så kjempe søte nisser under her! Den gamle nissen som holder en gutt i hånden er min favoritt! Herlige og nesten litt levende.
Skal dere forresten langt av gårde på julaften? God ide å ha et lite juletre selv om dere ikke skal være hjemme.
Fortsatt GOD advent, og snart helg! Klem

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Wooow å coolt!!Ånrar att jag inte gjorde så med nån av mina magar..hur lät det då:)) Nån av mina babysar!!

kramis ♥

Vimsingen sa...

sÅ HÄFTIGT. tACK FÖR TIPSET!

Mine Blomster sa...

Tusen takk for hilsen og kommentar. Ja jeg ønsker bare å hvise hvor fort kontrestene kan komme... Hyggelig at du liker det jeg skriver. Det kommer en historie til like før Jul.
Take care ;O)
Hilsen fra Birgitte

Viola sa...

SÅ himla häftig och ett underbart minne att ta fram ibland, ha en fin luciahelg, KRAM

Maria sa...

Hej!

Tack för rättelsen i min blogg, inte lätt med terminologin alltid :)

Fin blogg du har!

Kram

Fru Fly * Heidi sa...

SÅ utrolig stilig det var! Veldig koselig!:) Ha en flott helg! Heidi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails